ΤΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ARVAL
Το Παρατηρητήριο Κινητικότητας της Arval, ειδήμων του κλάδου στην καταγραφή και πρόβλεψη των τάσεων στον τομέα της κινητικότητας, δημοσίευσε τα αποτελέσματα του τελευταίου βαρομέτρου του για το 2022, συγκεντρώνοντας σχόλια από 26 χώρες και πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε έναν αριθμό ρεκόρ, με τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων εταιρειών. Το βαρόμετρο του 2022 διεξήχθη μεταξύ της 19ης Νοεμβρίου 2021 και της 11ης Μαρτίου 2022. Παρότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε και πάλι σε κλίμα αβεβαιότητας, οι προοπτικές ανάπτυξης των εταιρικών στόλων γενικά, καθώς και της μίσθωσης ολοκληρωμένων υπηρεσιών ειδικότερα, παραμένουν συνολικά θετικές. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση συνεχίζεται, οι εναλλακτικές λύσεις κινητικότητας επιβεβαιώνουν τις υπάρχουσες τάσεις και η τηλεματική θεωρείται όλο και περισσότερο ως ουσιαστικός μοχλός βελτίωσης του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) και της ασφάλειας στους στόλους των εταιρειών.
Το Βαρόμετρο Στόλου και Κινητικότητας 2022 υποδεικνύει πέντε βασικές μακροοικονομικές τάσεις για το προσεχές μέλλον:
1. Οι εταιρείες παραμένουν σίγουρες για το στόλο τους
Οι υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τον στόλο και την πολιτική κινητικότητας παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον. Το 94 % όλων των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα στις 26 γεωγραφικές περιοχές αναμένουν ότι ο στόλος τους θα παραμείνει σταθερός ή θα αυξηθεί τα επόμενα τρία χρόνια. Μόνο το 6 % αναμένει μείωση.
Μεταξύ των εταιρειών που αναμένουν αύξηση του στόλου τους, οι κυριότεροι λόγοι που επικαλέστηκαν είναι οι εξής: ανάπτυξη της δραστηριότητάς, με αποτέλεσμα την ανάγκη για περισσότερα εταιρικά οχήματα (66%), τα εταιρικά αυτοκίνητα αποτελούν σημαντικό κίνητρο στην προσέλκυση ταλέντων και τη διατήρηση των υφιστάμενων εργαζομένων (29%), δρομολογείται η επέκταση της παροχής σε εργαζόμενους που δεν είχαν πριν εταιρικό αυτοκίνητο (18%). Αντίστοιχα, το 6% των εταιρειών που αναμένουν μείωση του στόλου τους, αναφέρει ως εξήγηση τη μείωση των δραστηριοτήτων, τον περιορισμό των εργαζομένων που δικαιούνται εταιρικό όχημα, ή μια γενική αναφορά στον Covid-19. Σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, η αναφορά στο Covid-19 για την εξήγηση του λόγου της αναμενόμενης μείωσης ή αύξησης του στόλου μειώθηκε από 60 % σε 27 % συνολικά.
2. Η μίσθωση ολοκληρωμένων υπηρεσιών στόλου θα συνεχίσει να αυξάνεται σε όλες τις χώρες και τους στόλους.
Το ένα τρίτο των εταιρειών που ερωτήθηκαν εξετάζουν το ενδεχόμενο να εισαγάγουν ή να αυξήσουν περαιτέρω τη χρήση της λειτουργικής μίσθωσης στο μοντέλο χρηματοδότησης και διαχείρισης του στόλου τους. Η αυξανόμενη δημοτικότητα της μίσθωσης πλήρους εξυπηρέτησης για τα επόμενα χρόνια παραμένει στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν στην προ Covid-19 εποχή. Λόγω της υγειονομικής κρίσης καθώς και των επακόλουθων προκλήσεων της διαθεσιμότητας των ημιαγωγών, που οδήγησαν σε αυξημένους χρόνους παράδοσης, οι εταιρείες έχουν παρατείνει τη διάρκεια των συμβάσεων των στόλων τους. Αυτό έχει οδηγήσει σε χαμηλότερα ποσοστά συνολικής ανάπτυξης στον κλάδο τους τελευταίους μήνες, αλλά πρέπει να θεωρηθεί προσωρινό φαινόμενο.
Ένα άλλο εύρημα της έρευνας είναι ότι η μίσθωση ολοκληρωμένων υπηρεσιών θα αυξηθεί σε όλους τους τύπους και τα μεγέθη των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των μικρότερων: το 37 % των οποίων δηλώνει ότι θα εισαγάγει ή θα αυξήσει τη χρήση της μίσθωσης πλήρους εξυπηρέτησης στους στόλους του, ποσοστό που πλησιάζει τα επίπεδα που παρατηρούνται στις μεσαίες και μεγάλες εταιρείες εδώ και αρκετά χρόνια.
3. Παρά τις όποιες προκλήσεις παραμένουν, η ενεργειακή μετάβαση συνεχίζεται σταθερά.
Σε όλες τις χώρες και τις εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα, το 59 % των εταιρειών έχει ήδη εφαρμόσει ή εξετάζει το ενδεχόμενο να εφαρμόσει τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες τεχνολογίες εντός των επόμενων τριών ετών: υβριδικά οχήματα (HEV), υβριδικά οχήματα με πρίζα (PHEV) και ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) για επιβατικά αυτοκίνητα (PC). Το 40% των εταιρειών έχουν ήδη τουλάχιστον ένα από αυτά στο στόλο τους σήμερα.
Οι μικρότερες εταιρείες πλησιάζουν τις μεγάλες εταιρείες στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων: το 20 % των μικρών εταιρειών χρησιμοποιεί ήδη υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα σε σύγκριση με το 23 % των πολύ μεγάλων εταιρειών, το 18 % των μικρών εταιρειών χρησιμοποιεί ήδη PHEV για τον στόλο επιβατικών αυτοκινήτων τους σε σύγκριση με το 23 % των πολύ μεγάλων εταιρειών και το 14 % για 100 % BEV σε σύγκριση με το 18 % των πολύ μεγάλων εταιρειών.
Η υιοθέτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι ιδιαίτερα υψηλή στη Δυτική Ευρώπη (Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Γαλλία και Γερμανία) και στις σκανδιναβικές χώρες (Νορβηγία, Σουηδία, Δανία και Κάτω Χώρες). Αντίθετα, εξακολουθεί να είναι χαμηλή στην Ανατολική Ευρώπη (Τσεχία, Σλοβακία, Ρουμανία) και ακόμη πιο οριακή εκτός Ευρώπης (Βραζιλία, Χιλή, Ρωσία, Μαρόκο, Τουρκία).
Οι λόγοι υιοθέτησης αυτών των τεχνολογιών, όπως εκφράστηκαν από τους υπευθύνους λήψης αποφάσεων που ερωτήθηκαν, είναι, η επιθυμία για μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις (52% για τα ΙΧ και 48% για τα Ελαφρά Επαγγελματικά), η μείωση των δαπανών για καύσιμα (45% για τα ΙΧ και 44% για τα ΕΕ) και η υποστήριξη της εικόνας της εταιρείας (39% για τα ΙΧ και 40% για τα ΕΕ).
Παρόλα αυτά, τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα θα εξακολουθήσουν να αποτελούν σημαντικό μέρος του μείγματος οχημάτων στο άμεσο μέλλον. Πράγματι, οι εταιρείες αναμένουν ότι περίπου τα μισά αυτοκίνητα (55 %) και έξι στα δέκα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (63 %) θα είναι οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης τα επόμενα 3 χρόνια. Η άποψη αυτή είναι αξιοσημείωτα συνεπής σε όλους τους στόλους όλων των μεγεθών.
Μεταξύ των εταιρειών που καθυστερούν επί του παρόντος την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, τρεις από τους τέσσερις κορυφαίους παράγοντες που αναφέρθηκαν σχετίζονται με το ζήτημα της πρόσβασης στη φόρτιση, είτε πρόκειται για φόρτιση στο σπίτι, είτε για φόρτιση στο γραφείο, είτε για δημόσια διαθέσιμες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες φόρτισης.
4. Οι εταιρείες διερευνούν λύσεις εναλλακτικής κινητικότητας ως προσθήκη στο στόλο εταιρικών αυτοκινήτων
Σε παγκόσμιο επίπεδο, περισσότερες από 6 στις 10 εταιρείες έχουν ήδη εφαρμόσει τουλάχιστον μία λύση εναλλακτικής κινητικότητας (κοινή χρήση εταιρικών αυτοκινήτων, μίσθωση ποδηλάτων, ή μεταβολή του προϋπολογισμού κινητικότητας, είναι μερικές από αυτές). Το 79 % έχει ήδη εφαρμόσει ή σκοπεύει να επενδύσει σε τέτοιες λύσεις κινητικότητας στα επόμενα 3 χρόνια. Η διείσδυση των λύσεων εναλλακτικής κινητικότητας είναι υψηλότερη στη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Κάτω Χώρες (8 στις 10 εταιρείες έχουν ήδη εφαρμόσει τέτοιες λύσεις). Λιγότερο διαδεδομένες είναι στην Πολωνία (αλλά και πάλι είναι 4 εταιρείες στις 10). Στις περισσότερες περιπτώσεις (9 εταιρείες στις 10), οι λύσεις αυτές είναι συμπληρωματικές των εταιρικών αυτοκινήτων και όχι υποκατάστατα, οι περισσότεροι ερωτηθέντες της έρευνας δε, ανέφεραν ότι δεν προτίθενται να εγκαταλείψουν το σύνολο ή μέρος του στόλου των εταιρικών αυτοκινήτων.
Η μερική απομακρυσμένη εργασία έχει αρχίσει να εισάγεται σε πολλές εταιρείες, ωστόσο μόνο το 14 % έχει αρχίσει σήμερα να προσαρμόζει τις πολιτικές του στόλου και της κινητικότητας ώστε να λαμβάνει υπόψη του αυτή τη νέα τάση.
5. Οι συνδεδεμένες υπηρεσίες χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο για τη διαχείριση του κόστους του στόλου και την προώθηση της ασφάλειας
Το 38 % των εταιρειών διαθέτει ένα εργαλείο τηλεματικής στο στόλο του, το 26 % για τα επιβατικά αυτοκίνητα και το 31 % για τους στόλους των Ελαφρών Επαγγελματικών. Η έκταση αυτών των συνδεδεμένων υπηρεσιών αυξάνεται ελαφρώς με το μέγεθος της εταιρείας: 37 % για τις μικρότερες εταιρείες και 40 % μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών.
Η διείσδυση της τηλεματικής είναι υψηλότερη στη Βραζιλία, το Περού και τη Χιλή (περίπου 60%). Αφορά επίσης περισσότερες από τις μισές εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Τσεχία και τη Ρωσία. Στον αντίποδα, εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα χαμηλή στη Γερμανία και την Αυστρία (κάτω από 20%).
Οι κυριότεροι λόγοι για την ύπαρξη συνδεδεμένων οχημάτων, ανεξαρτήτως τύπου, είναι ο εντοπισμός των οχημάτων ή η βελτίωση της ασφάλειας των οχημάτων (39%), η βελτίωση της επιχειρησιακής απόδοσης (29%), η βελτίωση της ασφάλειας των οδηγών (31%) και η μείωση του κόστους του στόλου (24%).
"Το βαρόμετρο Στόλου και Κινητικότητας 2022 μας δείχνει ξεκάθαρα την ανθεκτικότητα των στόλων σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, καθώς οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων που ερωτήθηκαν, παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον και αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις επενδύσεις τους στη βιώσιμη κινητικότητα", δήλωσε η Yaël Bennathan, επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Κινητικότητας της Arval.
Μεθοδολογία 2021/2022
Για την παρούσα ανεξάρτητη έρευνα, πραγματοποιήθηκαν 7.576 συνεντεύξεις διαχειριστών στόλου, μεταξύ 19 Νοεμβρίου 2021 και 11 Μαρτίου 2022 από την ανεξάρτητη εταιρεία ερευνών Ipsos. Οι συμμετέχοντες στρατολογήθηκαν μέσω τηλεφώνου, με ένα συνδυασμό μοντέλων συλλογής δεδομένων: μια πλήρη συνέντευξη που διεξήχθη μέσω τηλεφώνου, είτε στρατολόγηση μέσω τηλεφώνου και αποστολή συνδέσμου για τη συμπλήρωση της έρευνας στο διαδίκτυο. Το πεδίο εφαρμογής της επεκτάθηκε φέτος (από 20 σε 26 χώρες) για να συμπεριλάβει τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Γερμανία, Βέλγιο, Ισπανία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες, Πολωνία, Πορτογαλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Τσεχία, Σλοβακία, Ρουμανία, Ελβετία, Φινλανδία, Δανία, Νορβηγία, Σουηδία) καθώς και τις αγορές στόλου της Ρωσίας, της Τουρκίας, του Μαρόκου, της Χιλής, του Περού και της Βραζιλίας. Οι εταιρείες του πεδίου εφαρμογής διέθεταν τουλάχιστον ένα όχημα.
Η κατανομή των ερωτηθέντων είχε ως εξής:
- 33% ήταν εταιρείες με λιγότερους από 10 εργαζόμενους
- 20% ήταν εταιρείες με 10 έως και 99 εργαζόμενους
- 27% ήταν εταιρείες με 100 έως 249/499/999* εργαζόμενους (*ανάλογα με την αγορά)
- 20% ήταν εταιρείες με 250/500/1000* ή περισσότερους εργαζόμενους (*ανάλογα με την αγορά)
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ της ARVAL
Το Παρατηρητήριο Κινητικότητας της Arval είναι ευρέως αναγνωρισμένο ως μία από τις έγκυρες πλατφόρμες έρευνας και ανταλλαγής βιομηχανικών πληροφοριών στον τομέα του στόλου και της κινητικότητας. Στόχος του είναι να συλλέγει και να παρέχει αντικειμενικές και ακριβείς πληροφορίες τις οποίες μοιράζεται με κάθε είδους κοινό, βοηθώντας το να κατανοήσει καλύτερα το νέο μοντέλο κινητικότητας στο οποίο δραστηριοποιούμαστε και υποστηρίζοντάς το στην πλοήγηση του στη ζούγκλα των διαρκώς διευρυνόμενων επιλογών των διαθέσιμων λύσεων κινητικότητας. https://mobility-observatory.arval.com